Vilka är fördelarna med presentreklam?

Presentreklam är när företag och organisationer ger ut gåvor med deras logga på. Det kan ges till befintliga kunder, potentiella kunder eller anställda. Oftast har mottagaren nytta av gåvan och kan därför behålla den under flera år. På så vis blir de alltid påminda om företaget och vad de står för.

Ofta är presentreklamen någonting som företaget representerar, även en så kallad “give away” är en sorts presentreklam som gynnar både företag såväl som kunder. Det är dessutom enklare att nå ut till rätt målgrupp med give aways och liknande.

  • Lättre att nå ut till rätt målgrupp
  • Mer ekonomiskt än till exempel tidinings- eller TV-reklam
  • Uppskattat av mottagaren

Hur går en give away till?

Som tidigare nämnt är även en så kallad give away en form av presentreklam. Anledningarna till att detta är ett bättre sätt att marknadsföra sig på är många. Låt säga att ett nystartat företag som säljer smycken vill nå ut till flera kunder. De kan då vända sig till sociala medier för att göra en give away. Till exempel kan de välja ett fint smycke att lotta ut till en eller flera personer i sin kundkrets. Information om tävlingen läggs ut på sociala medier och alla kan vara med och delta.

Personer som då är intresserade av smycket ska till exempel gilla bilder och även dela den till sina följare, och där nappar då fler människor på tävlingen och delar vidare, företaget når då runt i den målgrupp som kan tänkas vara intresserade och ha nytta av smycket. Även om du själv inte deltar i tävlingen, har du då sett företaget och dess produkter och företaget får då en större spridning. På så vis behöver företaget inte lägga lika mycket pengar på marknadsföringen som de hade behövt via andra reklamkanaler.

Finns det fler sätt att marknadsföra via presentreklam?

Området är stort och det finns många sätt att marknadsföra sig på. En annan enkel grej kan vara att ge ut mindre gratis produkter på stan eller olika evenemang. Detta kostar inte mycket för företaget och mottagaren får en chans att prova produkten och se vad företaget har, dessutom blir det uppskattat att få en gratis produkt och man lägger företagets namn, logga och den fina gesten på minnet. Dessutom kan andra bli intresserade av vad för gratisprodukt man ger ut och går närmare för att kika, du lockar alltså till sig potentiella kunder.

Är presentreklam bevisat bättre än andra kanaler?

Ja, det är det faktiskt! Institutet för reklam- och Mediestatistik gjorde en undersökning på detta 2016 där TV-reklam stod för 7,4%, tidningar 6,1%, direktreklam 4,5% och presentreklam 8,2% av företagens totala investeringar i reklam. Sättet att marknadsföra sig på är många, låter man kreativiteten flöda kan man nå ut till riktigt många människor i rätt målgrupp. I Sverige omsätter presentreklams tre tusen olika återförsäljare cirka tio miljarder kronor per år. Som företag kan man alltså köpa olika presentreklam hos en återförsäljare som gör jobbet åt dig och du får en färdig produkt att ge ut.

Kan presentreklam vara mer miljövänligt?

Här har vi en till fördel med presentreklam. Som nämnt ovan finns cirka tre tusen olika återförsäljare för presentreklam och då miljöfrågan är stor i dagens samhälle säljer många av dem miljövänliga produkter. Att alltså ge ut miljövänliga produkter som kommer till användning är mycket bättre än direktreklam som enkelt kan hamna i soporna och det blir mycket onödigt papper.