Vad är presentreklam?

Att använda sig av reklam i sin marknadsföring är ingenting nytt för någon organisation. Många har använt det under en lång tid för att få uppmärksamhet och ge ett gott intryck till kunder. Problemet med reklam är att många väljer att se bort eller tacka nej eftersom de inte gillar reklam. Därför kom presentreklam till för att kunna ge bort saker gratis som har företagets logga på. Då är det inte lika många som tackar nej, blir glada och reklamen sprids vidare och visas upp med glädje istället.

  • Presentreklam mottags med glädje
  • Presentreklam är lätt att sprida
  • Presentreklam håller så länge produkten används

Vad är presentreklam?

Presentreklam är när ett företag eller en organisation ger presenter till sina kunder eller anställda i gengäld av att de gör reklam. Anledningen att de gör detta är för att uppmuntra och locka den som får presenten att påverka dem eller andra att köpa tjänster eller produkter. Allt inom presentreklam är en del av företages försäljning och marknadsföring till andra. Det som ingår i presentreklam brukar vara billiga saker som pennor eller nyckelringar. Kläder är även populärt att använda som presentreklam eftersom det håller längre och visas upp tydligt.

Det är väldigt vanligt att organisationer använder sig av presentreklam. Under ett år omsätter vi i Sverige cirka 10 miljarder kronor i enbart presentreklam. För att få dessa produkter finns det flera företag som ägnar sig enbart till att göra produkterna som kan sedan ges ut. Idag finns det över 3 000 återförsäljare inom den kategorin. De sköter beställningen som brukar bestå av att ta fram saken de vill ska göra reklam och fäster organisationens logga och annan valfri information därpå. Dessa skickas sedan till företaget som delar ut dem till kunder och anställda.

Hur mycket investeras i presentreklam?

Som tidigare nämnt satsar Svenska företag över 10 miljarder kronor på presentreklam varje år. Procentmässigt räknat är det i genomsnitt 8,2 % av företagets totala investering av reklam. Det gör att presentreklam är den största investeringen inom marknadsföring som görs. Jämförelsevis består den genomsnittliga tv-reklamen av 7,4 %, dagspressen på 6,1 % och direktreklam är 4,5 %. Anledningen är att presentreklam är väldigt effektivt, främst för att folk accepterar och tar emot den på ett helt annat sätt. Det är många som tackar ja till en gratis penna eller tröja, även om det är reklam på den.

Att beställa presentreklam

Det finns över 3 000 företag som sysslar enbart med presentreklam. De flesta av dem finns på nätet, men många har även fysiska butiker där du får komma in och se över produkterna. Att beställa från dem är ingen större skillnad från att handla av övriga butiker. Enda skillnaden är att du väljer vilken produkt du vill köpa och sedan skickar du över företagets logga och all annan text du vill ska vara med. Du bestämmer önskemål om designen och sedan skickas dem till företaget. Allt är en väldigt enkel process.

När är produktreklam som mest effektfull?

För att produktreklamen ska få som mest effekt måste det vara i grunden en bra produkt som ges ut. Även om det kan vara en liten och enkel sak som en penna, måste det vara en bra penna. Den kommer att reflektera intrycket av företaget och går den snabbt sönder kan det få konsekvenser. Satsa på en bra produkt istället.