Goda råd och tips angående presentreklam

Har du funderat på att ge gåvor till dina kunder inför semestern eller julklappar till medarbetarna i företaget. Då finns det några saker som du behöver beakta innan du beställer presentreklam produkter. Det är smart att använda dig av så kallade give aways för att marknadsföra ditt företag, men då är det viktigt att göra det på rätt sätt.

Tanken med presentreklam är att du vill nå ut och sprida företagets logo och/eller budskap till så många som möjligt. För du vill säkert inte ge en gåva som läggs i en låda för att samla damm. Då finns det några frågor som behöver behöver svar först!

  • Anledningen till presentreklam
  • Vid vilka tillfällen
  • Målgruppen är viktig
  • Kostnad per present

Varför ska det delas ut presentreklam av god kvalitet?

En av de mest viktigaste frågorna som du behöver svara på är anledningen till varför företaget ska delas ut presentreklam. Är det för att du vill nå ut till nya kunder eller för att visa uppskattning till dina befintliga kunder eller åt medarbetare i företaget? När du vet svaret kan du på ett lättare sätt profilera dina gåvor. Detta gör att marknadsföringen får en bättre effekt, vilket tanken är bakom produktreklam. För vem tycker inte om att få saker som är gratis, även om mottagaren vet varför gåvan delas ut.

Oavsett vilken anledning så kommer firmans logo och/eller budskap ut på ett positivt sätt och når sådan personer som egentligen inte brukar bry sig om reklam då vanligtvis att reklambladet hamnar i papperskorgen. Därför är det ett smart sätt att använda dig av presentreklam då mottagaren kommer att ha nytta av gåvan på ett eller annat sätt. Fördelen är att mottagaren samtidigt blir positivt inställd till ditt företag. Därför är det självklart att du ger gåvor som har en hög kvalitet och som inte går sönder efter ha används efter ett litet tag.

När ska gåvorna delas ut?

Ytterligare en sak som du bör att ha i åtanken, är när är det tänkt att dela ut presentreklamen? Ska gåvorna delas ut i samband när du möter kunderna i samband med kundbesök? Eller ska presenterna delas ut i samband med företagsevent, mässor eller liknande. När du har svaret på frågan, kan du sedan anpassa gåvan utifrån när den ska överlämnas. Detta med tanke på vilken uppsjö av presentreklam produkter företagare kan välja och vraka mellan. Vet du när så minskar du ner urvalet och kan på så sätt hitta den perfekta gåvan.

Rikta in dig på rätt målgrupp

Du bör ställa dig frågan vilken målgrupp som dina profilprodukter ska vända sig till. Vet du vilken målgrupp som du vill rikta in dig på, så vet du också vilken typ av presenter du välja mellan. Är målgruppen miljömedveten, kan du välja gåvor som är tillverkade av återvunnet material eller en praktiskt tygkasse. Skulle målgruppen istället vara sådan som använder mycket teknik inom sitt jobb kan du dela ut bluetooth-högtalare eller annat som de kan ha nytta av medan mottagaren arbetar. Bästa marknadsföringen är när presenten används av mottagaren!

Vad får presentreklamen kosta?

Beroende på var, när och hur presentreklamen ska användas, är det viktigt att veta vad hela kalaset kommer att kosta. Delvis hänger det på vad företaget har råd med och vilken budget som det finns för marknadsföring. Sedan gäller det att göra en avvägning på hur pass den tilltänkta eller befintliga kunden är värd ur en marknadsförings synpunkt.