Fördelar och nackdelar med presentreklam

Att använda presentreklam som en del av marknadsföringen för ditt företag kan vara en bra idé, åtminstone om du gör det på rätt sätt. Du ska välja något som kan associeras till ditt företag på ett positivt sätt. Produkten ska vara av bra kvalitet då du inte kommer vilja förknippas med dåliga produkter. Du kan använda enbart loggan eller namnet på ditt företag, men du kan även välja att inkludera kontaktuppgifter på produkten. Presentreklam kommer att hjälpa ditt företag att växa genom att det ökar ditt företags synlighet.

  • Välj produkter som är positiva
  • Välj produkter av hög kvalitet

Fördelar med promotional merchandise

Det finns många fördelar med att använda dig av presentreklam för att marknadsföra ditt företag. För det första så fungerar det, men hur bra det fungerar beror på vilken produkt du väljer samt hur du distribuerar dem. Även om du kommer att ha många val så är fördelarna i princip alltid desamma. Den första fördelen är att det är en relativt billig marknadsföringsmetod jämfört med andra metoder. Många personer är vana vid att inte ta till sig reklam på tv, skyltar och andra ställen, men det är svårare att ignorera en fysisk produkt vilket gör det fördelaktigt med presentreklam.

Ytterligare en fördel är att få människor säger nej till någonting som är gratis. Ännu bättre är det om du ger bort saker som folk har användning för, då det gör att de kommer att associera ditt företag med någonting positivt. Någonting som är bra med presentreklam är att ditt namn kan spridas genom att folk ger bort eller delar med sig av de gratisprodukter du delat ut, till exempel pennor. Som du ser finns det många fördelar med att använda sig av promotional merchandise när det kommer till att marknadsföra ditt företag.

Nackdelar med promotional merchandise

Då har vi kommit till nackdelarna med den här typen av marknadsföring, finns det sådana? Jo alla strategier har nackdelar, även den här mångsidiga typen av reklam. En nackdel kan vara kvaliteten på produkterna, därför är det viktigt att du väljer högkvalitativa reklamgåvor. Om inte så riskerar du att ditt företag ger en negativ association. Du måste även lita på en leverantör vilket kan vara en nackdel ifall denne inte levererar varorna i tid eller om de inte håller tillräckligt bra kvalitet. Det du behöver göra är att välja leverantör med omsorg.

Ta inga förhastade beslut

Vårt tips till dig innan du väljer att använda presentreklam är att du väljer med omsorg. Du ska inte ta några förhastade beslut utan du bör hitta en bra leverantör som vet vad de sysslar med. Som vi nämnt ovan bör du ge bort högkvalitativa produkter för att inte dra negativa associationer till ditt företag. Välj noga vilken eller vilka produkter du vill marknadsföra dig med, om du enbart vill att din logga ska synas samt hur du planerar att distribuera produkterna till dina kunder. Ta noggranna beslut för att lyckas helt enkelt.

Sammanfattning

Presentreklam är ett kostnadseffektivt sätt att förstärka ditt företags inflytande på marknaden. Det finns en uppsjö av saker du kan ge bort och fördelarna är fler än nackdelarna. Det viktigaste är att du väljer högkvalitativa produkter så att ditt företag förknippas med positiva upplevelser, de ska gärna vara användbara också.